قوانین جدید IUPAC نام های مولکولی را قابل تلفظ تر و دوستانه تر می کند – استاد شیمی آلی

اتحادیه بین‌المللی شیمی خالص و کاربردی (IUPAC) با توجه به فشار شرکت‌های محصولات مصرفی که با کابوس رو به رشد روابط عمومی بر سر مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی مواجه هستند، تغییرات گسترده‌ای را در نحوه نام‌گذاری مواد شیمیایی ایجاد کرده است که بلافاصله اعمال می‌شود.

در یک بیانیه آماده شده، دکتر لوگان سندمایر، رئیس کمیته موقت IUPAC در نامگذاری شیمیایی، دستورالعمل های کلی برای نامگذاری ترکیبات جدید را ارائه کرد. از امروز، همه 50 میلیون ترکیب شیمیایی شناخته شده باید به استانداردهایی تغییر نام دهند که به یک دانش‌آموز کلاس سوم آمریکایی امکان تلفظ را می‌دهد.»

شعار “اگر نمی توانید آن را تلفظ کنید، آن را نخورید” حداقل از سال 2008، زمانی که مایکل پولن، نویسنده پرفروش نیویورک تایمز و فعال مواد غذایی، این بیانیه هشدار دهنده را بیان کرد، یکی از توصیه های اصلی محافل فعال مواد غذایی بوده است: محصولاتی با بیش از پنج ماده یا هر ماده‌ای که نمی‌توانید به راحتی تلفظ کنید، نخرید» و «اگر دانش‌آموز کلاس سومی نمی‌تواند آن را تلفظ کند، احتمالاً نباید آن را بخورید».

در نتیجه، فروش محصولات حاوی افزودنی های غذایی با تلفظ دشوار و سایر مواد شیمیایی آسیب دیده است زیرا تحت نظارت شدید قرار گرفته اند. در سال 2014، پس از یک کمپین طولانی توسط یک وبلاگ نویس برجسته مواد غذایی، زنجیره غذایی Subway تحت فشار قرار گرفت تا آزودی کربنامید نرم کننده نان را از نان خود حذف کند.

علاوه بر این، فروش محصولات دارای برچسب حاوی هیدروکسی تولوئن بوتیله (BHT)، ترت بوتیل هیدروکینون (TBHQ) و همچنین پیریدوکسین هیدروکلراید (ویتامین B6)، اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) و اسید اسکوربیک (ویتامین C) از این اثرات متضرر شده است. از کمپین “اگر نمی توانید آن را تلفظ کنید، آن را نخورید”.

“من از پرداختن به این موضوع خسته شده ام [stuff]صادقانه، یکی از مدیران جنرال میلز، که از ذکر نام برای این مقاله خودداری کرد، گفت. هر روز رسانه‌های اجتماعی خود را باز می‌کنیم و مردم درباره موادی که نمی‌توانند تلفظ کنند، نگران هستند. زمان آن رسیده بود که شیمیدانان واقعاً کاری در مورد نامگذاری مولکول ها انجام دهند تا این مشکل یک بار برای همیشه برطرف شود.

از دیگر دستورالعمل های جدید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• همه پیشوندها مانند meth-، eth-، prop- و به بعد با نام حیوانات بامزه و فتوژنیک جایگزین خواهند شد.

• تمام پسوندهایی که نشان دهنده گروه های عاملی هستند، مانند “ol”، “ane”، “oic acid” و غیره با نام گیاهان خوراکی سالم جایگزین می شوند.

• همه نام‌ها و اختصارات بی‌اهمیت مانند BHT، بیسفنول A (BPA)، با کلمات ترکیبی جدید شامل حداقل یک کلمه از فهرست زیر جایگزین می‌شوند: طبیعی، کل نگر، سبز، رنگین کمان، درخشش، فازی، ملایم، پاک‌کننده، چاکرا ، مثبت، چرخش، انرژی، وانیهاری و 500 مورد دیگر از متن تایید شده کلاس سوم.

• در صورت وجود نام های تکراری، می توان کلمات “خوب” یا “سوپر” را در نام درج کرد. اگر «خوب» کفایت نمی کند، می توان «دوگانه»، «سه گانه» و … را تا رفع ابهام اضافه کرد.

• به هر عنصر یک حیوان روح اختصاص داده می شود و در تمام بسته بندی های محصولات مصرفی به این نام اشاره می شود.

بر اساس دستورالعمل های جدید، “بیسفنول A” اکنون نام “HoneyBunny RainbowSauce”، BHT به عنوان “SuperGood Holistic Green ChakraSwirl” و آزودی کربنامید “VanihariUnicornJuice” نامیده می شود.

سندمایر اعلام کرد: با این اقدامات، ما در IUPAC تأیید می کنیم که لزوم داشتن یک روش سیستماتیک برای اختصاص یک شناسه منحصر به فرد به ترکیبات شیمیایی با همه تنوع زیبا و عمیق آنها باید در جایگاه دوم توانایی تلفظ دانش آموزان کلاس سوم قرار گیرد.

ما امیدواریم که نگرانی های عمدتا سطحی منتقدان ما با این واکنش سطحی مناسب برطرف شده باشد.

Sandmeyer، رئیس کمیته که برای توضیح بیشتر تصمیم IUPAC تحت فشار قرار گرفت، گفت: “ببخشید بچه ها، من دوست دارم بیشتر صحبت کنم، اما اکنون که این موضوع از بین رفته است، باید بروم این چرخ دستی حاوی میلیون ها دلار پول نقد صنعت را بردارم. به سازمان غذا و داروی آمریکا منتقل می شود، بنابراین آنها همچنان در وب سایت خود می گویند که BHT، BPA، دیازوکربونامید، SLS و TBHQ همگی برای استفاده انسان در محدوده بسیار وسیعی بی خطر هستند.

او آهی کشید: «سودهای حاصل از توطئه‌های مخفیانه و گسترده، قرار است پاداش خودشان باشد». حقیقت این است که توطئه‌ها نه تنها گران هستند، بلکه کار سنگینی هستند.

نمی توانم غذا بخورم نمی توانم تلفظ کنم

به روز رسانی: این یک پست اول آوریل است، اگر قبلاً متوجه این موضوع نشده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *