اگر اسید فرمیک را لمس کنید چه اتفاقی می افتد؟

اسید فرمیک چیست؟

اسید فرمیک که به نام متانوئیک اسید نیز شناخته می شود، مایعی بی رنگ، بی بو و بسیار خورنده است. این ساده ترین اسید کربوکسیلیک است و جزء اصلی زهر برخی از گونه های مورچه است. اسید فرمیک به طور طبیعی در بدن برخی از حیوانات از جمله مورچه ها یافت می شود و به صورت مصنوعی برای استفاده در کاربردهای مختلف تولید می شود.

خواص اسید فرمیک چیست؟

اسید فرمیک یک اسید قوی است که pKa آن 3.75 است. با آب قابل اختلاط است و نقطه جوش آن 101.2 درجه سانتیگراد (214.2 درجه فارنهایت) است. اسید فرمیک همچنین حلال خوبی برای بسیاری از ترکیبات آلی است و در انواع فرآیندهای صنعتی استفاده می شود.

کاربردهای اسید فرمیک چیست؟

اسید فرمیک در صنایع مختلفی از جمله کشاورزی، داروسازی و نساجی استفاده می شود. در کشاورزی به عنوان نگهدارنده و ضدعفونی کننده و در داروسازی به عنوان ضدعفونی کننده و نگهدارنده استفاده می شود. در منسوجات از اسید فرمیک برای رنگ کردن و تکمیل پارچه ها استفاده می شود.

مضرات اسید فرمیک چیست؟

اسید فرمیک یک ماده شیمیایی خطرناک است و باید با احتیاط از آن استفاده کرد. خورنده است و در صورت تماس با پوست یا چشم می تواند باعث سوختگی شدید شود. استنشاق بخارات اسید فرمیک می تواند باعث تحریک دستگاه تنفسی شود و باعث سرفه، خس خس سینه و مشکل در تنفس شود. مصرف اسید فرمیک می تواند باعث تهوع، استفراغ و درد شکم شود.

اگر اسید فرمیک را لمس کنید چه اتفاقی می افتد؟

دست زدن به اسید فرمیک می تواند باعث سوختگی و سوزش شدید پوست شود. اگر اسید فرمیک با پوست تماس پیدا کرد، باید بلافاصله با آب فراوان شسته شود. اگر اسید به چشم پاشیده شود، چشم ها باید حداقل به مدت 15 دقیقه با آب شسته شوند و فوراً به پزشک مراجعه شود. در صورت استنشاق، فرد مبتلا باید به منطقه ای با هوای تازه منتقل شود و تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *