مهمترین سوالی که هنگام یادگیری یک واکنش جدید باید پرسید – استاد شیمی آلی

چه پیوندهایی تشکیل می شود، چه پیوندهایی شکسته می شوند؟

حدود یک ماه پیش، من به عنوان یک مربی یک مکاشفه بزرگ داشتم. چیزی که من آن را بدیهی می دانستم، درست زیر بینی من بود.

من زمان زیادی را صرف تمرکز روی آن می کردم چرا و چگونه واکنش‌های شیمیایی، که من از درک دانش‌آموزان غفلت کرده بودم چی به تفصیل

من تصور می‌کردم که اکثریت قریب به اتفاق دانش‌آموزان می‌توانند به یک واکنش نگاه کنند و به سرعت ببینند که کدام پیوند در حال شکل‌گیری است و کدام یک شکسته شده است.

من این را فرض می‌کردم زیرا همیشه می‌پرسیدم “آیا در این مورد سوالی دارید؟” و آنها می گفتند “نه”. بنابراین من فرض کردم که آنها این مهارت اساسی و مهم را دارند.

نه نه نه نه نه.

چون وقتی فکر کردم بپرسم «چی خاص اوراق قرضه تشکیل می شود، و چه خاص پیوندها شکسته شده اند، واریانس در سرعت (و صحیح) پاسخ دانش آموزان بسیار زیاد است.

این واکنش را انجام دهید:

آلدول-واکنش-سوال-چه-پیوند-شکل-چه-پیوند-شکست-پایه-کاتالیز شده


حالا سوال رو بپرس چه فرقی دارد؟ چه پیوندهایی شکل گرفت و چه پیوندهایی شکست؟

فردی که به طور حرفه ای در شیمی آلی آموزش دیده است می تواند به این سوال به همان سرعتی که بتواند صحبت کند پاسخ دهد.

یک دانش آموز با کالیبر A فقط کمی بیشتر طول می کشد.

اما برای کسی که با شیمی آلی مبارزه می کند، در آستانه بین موفقیت و شکست، پاسخ به این سوال می تواند طول بکشد. دقایق. من این اتفاق را دیده ام.

واکنش آلدول کاتالیز شده پایه


فکر می کنم چون بخش بهتری از 10 سال گذشته را صرف صحبت با دکترای دیگر کرده ام. شیمیدانان آلی کالیبر، من نتوانستم تصور کنید کسی که قادر به دیدن این نیست مثل اینکه بخواهید تصور کنید که نمی توانید انگلیسی بخوانید. اما اکنون همه چیز بسیار واضح تر است.

من فکر می کنم که پرسیدن “چه پیوندهایی تشکیل شد و چه پیوندهایی شکسته شد” مهم ترین سؤالی است که می توانید در مورد یک واکنش شیمیایی بپرسید. از این گذشته، دانستن پاسخ «آنچه اتفاق می‌افتد» پیش نیازی برای پاسخ دادن به «چگونه اتفاق می‌افتد» یا «چرا اتفاق می‌افتد» است.

و این یک مهارت کاملاً قابل یادگیری است. این مهارتی است که کسی می تواند از ژنرال شیمی خارج شود. در واقع، دانش‌آموزان ژنرال شیمی همیشه این کار را انجام می‌دهند. قانون هس را به خاطر دارید؟ پی بردن به آنتالپی یک واکنش با دیدن کدام پیوندها شکسته و تشکیل می شود؟

نکته دیگر این است که این سوالی است که می توانید به آن پاسخ دهید بدون اینکه بدانیم واکنش چگونه عمل می کند. تنها چیزی که شما نیاز دارید این است که بتوانید ساختارهای شیمیایی را بخوانید – تا بتوانید بفهمید کدام اتم به چه چیزی متصل است. (این چیز بی اهمیت نیست – مقدار زیادی تلاش در هفته اول یا دو هفته از Org 1 فقط به آن موضوع اختصاص داده شده است. در این مورد باید در مورد تمام اتم هایی که در این نقاشی های خطی پنهان هستند بدانید.)

این هم سوالی است که می توانید درباره آن بپرسید هر واکنش شیمیایی که تا به حال با آن مواجه خواهید شد.

از بیش از 1000 ساعت تدریس خصوصی 1 به 1، من نمی دانم چیزی پیدا کرده ام که تأثیر آموزشی بیشتری نسبت به اطمینان از اینکه دانش آموزان این سؤال را به درستی دریافت کنند، داشته باشد. به نظر من حتی از فشار دادن فلش هم مهمتر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *