یک ترفند ساده: جابجایی (R)-(S).

1-RS

سختی انتساب (R)/(S) به یک stereocenter می تواند بسیار وابسته به نحوه کشیده شدن مولکول باشد. به عنوان مثال، اختصاص استریوشیمی از آ اگر حداقل با قوانین آشنایی دارید، باید یک راهپیمایی باشد ب و سی کمی سخت تر هستند چیزی که است، قرار نیست همیشه ساختاری به شما داده شود که جایگزین رتبه 4 در عقب باشد. یکی از کارهایی که می بینم دانش آموزان در این شرایط بسیار انجام می دهند این است که سعی می کنند ساختار را دوباره ترسیم کنند تا تخصیص آن آسان تر شود (R)/(S) در حالی که این می تواند موثر باشد، به راحتی می تواند منجر به اشتباه شود. علاوه بر این، هنگامی که با سیستم های چرخه ای مانند مورفین سر و کار دارید [C]، تلاش برای ترسیم تصویر آینه ای در یک بازه زمانی معقول ممکن است باعث آسیب مغزی شود. [By the way, for B, you remember why the CH2CH2Br group is ranked 3rd, right? [Note 1]]

به جای ترسیم مجدد کل مولکول، فقط هیدروژن (یا جایگزین رتبه چهارم) را در جلو بگذارید و بفهمید که آیا جانشین های رتبه های 1،2 و 3 در جهت عقربه های ساعت حرکت می کنند یا در خلاف جهت عقربه های ساعت. سپس تغییر وضعیت (یعنی جهت معکوس CW به CCW یا بالعکس) برای در نظر گرفتن این واقعیت که جایگزین رتبه 4 در جلو قرار دارد، و بر اساس آن (R) یا (S) را اختصاص دهید. بدون نیاز به ترسیم مجدد چیزی در نهایت همان پاسخ را خواهید داشت.

همچنین هنگامی که در آینه نگاه می کنیم، این نوع تنظیمات را انجام می دهیم. اگر در آینه به شما نگاه می‌کنم که دست راستتان را دراز کرده‌اید، آینه را با «برگرداندن» تصویرتان به حساب می‌آورم تا بدانم شما واقعاً سمت چپ خود را دراز کرده‌اید. در مورد مولکول ها هم همینطور است.

2-RS
این ترفند بدیهی به نظر می رسد، اما من به اندازه کافی افرادی را ملاقات کرده ام که آن را انجام نمی دهند تا قابل ذکر باشد. تعیین (R)/(S) در نهایت تبدیل به ماهیت دوم می شود، همانطور که توانایی چرخاندن، چرخش و معکوس کردن ساختارهای شیمیایی در سر شما نیز وجود دارد. مانند رانندگان تاکسی لندن، یکی از عوارض جانبی جالب تبدیل شدن به یک شیمیدان آلی این است که توانایی های فضایی مغز شما را بیش از حد توسعه می دهد.

[note 1 – Priority is determined at the point of first difference. Hence, of the two carbons attached to the stereocenters, CH2 and C=O, the C=O is given priority [O > H]، صرف نظر از اینکه یک عنصر با رتبه بالاتر در زنجیره دوم پایین تر است یا خیر. ]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *