یادگیری واکنش های شیمی آلی: چک لیست (PDF)

یادگیری یک واکنش شیمی آلی جدید: یک چک لیست

1. مقداری حفظ درست است.

اخیراً سعی کردیم منظور مربیان را بفهمیم وقتی می گویند:حفظ نکن!» یا نوع تیره تر آن، «اگر سعی می کنید همه چیز را به خاطر بسپارید که محکوم به شکست هستید“. می توانید کل پست را اینجا بخوانید، اما اساساً به این خلاصه می شود:

به خاطر سپردن نیروی بی رحم تعداد زیادی از واکنش ها و مکانیسم ها کارآمد نیست. اگر واکنش ها و مکانیسم های زیادی برای یادگیری وجود دارد، زمان قابل توجهی را صرف تجزیه و تحلیل الگوهای رایج کنید. همانطور که Mlukeman گفت: “یک راه وحشتناک برای خوب شدن در شطرنج تماشای یک سری بازی حرفه ای و تلاش برای حفظ الگوی حرکات در هر بازی است. در عوض باید اصول کلی را که بازیکنان را به انجام آن حرکات سوق داد، درک کنید.

هنوز، در برخی از دوره های Org 1، شما ممکن قادر به رهایی از به خاطر سپردن واکنش ها و مکانیسم ها بدون درک آنها باشند، به خصوص اگر در سطح عمیق آزمایش نشده باشید. جایی که “محکوم به شکستاگر سعی کنید این استراتژی را در سازمان 2 اعمال کنید، که عمدتاً واکنش‌های دیوار به دیوار (بیش از 100، به راحتی) است، روایت واقعاً شروع می‌شود. از این رو توصیه می شود: مفاهیم را یاد بگیرید، فقط واکنش ها را حفظ نکنید.

• اگرچه برخی از مربیان از اعتراف آن بیزارند، اما اگر مدتی را صرف به خاطر سپردن چیزهایی مانند گروه های تابعی، چند عدد pKa مفید، الکترونگاتیوی ها و غیره کنید، در نه “محکوم به شکست”، زیرا به خاطر سپردن این موارد چندان وقت گیر نیست.

با این حال، این به اندازه کافی خاص به نظر نمی رسد. تجسم برای یک مبتدی سخت است. اگر شیمی آلی را دوباره مصرف می کردم، الف نقشه راه دقیق از آنچه انتظار می رود مفید خواهد بود.

چیزی که شیمی آلی را بسیار متفاوت از اکثر دروس علوم می کند این است که دسته بندی های مختلفی از مواد برای یادگیری وجود دارد.

من فکر می کنم این به نتیجه می رسد حقایق، مهارت ها و مفاهیم

2. حقایق قابل حفظ است

  • حقایق اطلاعاتی مانند استحکام باند، pKa، نام معرف‌ها، اینکه چه پیوندهایی در یک واکنش مشخص می‌شوند/شکسته می‌شوند و غیره هستند. به طور کلی، حقایق پاسخی به این سوال هستند که “چی…؟” حتی می توانید مکانیسم واکنش را در این لیست از حقایق بگنجانید، اگرچه در نهایت درک مفاهیم کلیدی درگیر را کارآمدتر خواهید یافت. خط پایین: حقایق چیزهایی هستند که می توانند باشند حفظ شد.

در PDF (زیر)، من چک لیستی از “حقایق” معمولی را قرار داده ام که معمولاً می خواهید در مورد یک واکنش خاص یاد بگیرید.

3. مهارت ها باید تمرین کرد.

  • ترسیم فلش های منحنی، محاسبه شارژ رسمی، رسم چرخ صندلی سیکلوهگزان مهارت ها. مهارت نیاز دارد تمرین، که مستلزم انجام مسائل تمرینی است. همانطور که نمی‌توانید منحصراً با خواندن نت برای یک رسیتال پیانو آماده شوید، مطالعه شیمی آلی نیز شما را مجبور می‌کند که کاغذ و قلم خود را بیرون بیاورید.

PDF (در زیر) شامل فهرستی از مهارت‌های مهمی است که برای درک اطمینان از واکنش باید تمرین کنید، مانند محاسبه بار رسمی، تبدیل فرم‌های تشدید، تشخیص هیدروژن‌های ضمنی و جفت‌های تنها و بسیاری دیگر.

4. مفاهیم برای درک واقعی باید اعمال شود

  • مفاهیم. برای اهداف ما، مفاهیم تعمیم های مفیدی بر اساس واقعیت ها هستند. به عنوان مثال، الکترونگاتیوی یک مفهوم مفید برای درک روندهای اندازه گیری شده پیوندهای الکترون است. ما می‌توانیم از مفاهیم برای کمک به درک مفاهیم دیگر استفاده کنیم – برای مثال، الکترونگاتیوی برای درک برخی از روندهای اسیدی (مانند H) مفید است.2O اسیدی تر از NH است3 به عنوان مثال) و همچنین درک مفاهیمی مانند پیوند قطبی در مقابل کووالانسی، اثرات القایی و موارد دیگر. در شیمی آلی، مفاهیم نیاز به سطحی دارند فهم فراتر از به خاطر سپردن حقایق به خاطر سپردن آن می تواند مفید باشد روندها بر اساس مفاهیمی – مانند این که “الکتروننگاتیوی در جدول تناوبی به بالا و به راست افزایش می یابد” – اما اگر “چرا” پشت روندها درک شود، می توانیم این را در محدوده وسیعی از موقعیت های دیگر اعمال کنیم.

5. خبر خوب: تعداد محدودی از مفاهیم مهم وجود دارد!

من سعی کرده ام برخی از مفاهیم کلیدی برای یادگیری واکنش ها را در برگه قرار دهم. خبر خوب این است که تعداد محدودی از مفاهیم مهم وجود دارد که به شما کمک می کند بیشتر بار را حمل کنیددرست مانند تعداد محدودی از مفاهیم مهم که مکانیک ها برای درک موتورها یا شطرنج بازان برای درک موقعیت های روی تخته استفاده می کنند.

6. خبر بد: به خاطر سپردن تمام برنامه های ممکن آنها غیرممکن است

خبر بد – به هر حال برای حافظان – این است که اگر مربی شما را در مورد توانایی شما در به کار بردن مفاهیم در واکنش‌های مختلف آزمایش کند، تعداد تقریباً نامتناهی سؤال وجود دارد که می‌توانند بپرسند. و غیرممکن است که با حفظ کردن برای آزمونی مانند این آماده شوید. تنها راه این است که بسیاری از مسائل را حل کنید و با اشتباهات زیاد تمرین کنید.

7. یادگیری یک واکنش شیمی آلی جدید با جزئیات فوق العاده خاص: یک چک لیست (PDF)

بنابراین فکر کردم مفید خواهد بود که مشکل رایجی را که دانش آموزان با آن مواجه می شوند – یادگیری یک واکنش جدید – در نظر بگیرم و همه آن را به چند قسمت تقسیم کنم. چیزهای بسیار خاص برای یادگیری. اگر بخواهید می توانید این را به عنوان یک چک لیست در نظر بگیرید.

چک لیست واکنش را PDF از اینجا دانلود کنید

برای کمک به همه چیز در این زمینه، فهرستی پیشنهادی از سؤالات مفهومی «عمیق» را گنجانده ام که می توانید پس از درک آن در سطح «واقعی»، درباره واکنش جدید از خود بپرسید.

همانطور که کسی که می داند چگونه یک موتور ماشین چمن زنی کار می کند می تواند برخی از مفاهیم مشابه را برای درک چگونگی کارکرد موتورهای تراکتور و خودرو به کار ببرد، اگر به پرسیدن این نوع سوالات عمیق ادامه دهید، در نهایت خود را با ذهنی عالی خواهید دید. «مدل کاری» نحوه عملکرد واکنش‌های شیمی آلی که می‌توانید برای واکنش‌های جدیدی که با آن مواجه می‌شوید اعمال کنید.

این برگه همچنین شامل چند سؤال “عمیق تر” است که می توانید در مورد مکانیسم ها از خود بپرسید، و در نهایت، چند تمرین اضافی که برای سنتز مفید خواهند بود.

یادداشت

با تشکر از Hubert Muchalski (@muchalh) و r/chemistry برای بحث های مفید. من قدردان هر گونه بازخوردی برای بهتر کردن این هستم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *