یادگیری در مقابل حفظ در شیمی آلی

«مفاهیم را یاد بگیرید! حفظ نکن!».

این یکی از رایج ترین جملاتی است که در بسیاری از نمونه های مقاله های مربیان در مورد “چگونه در شیمی آلی موفق شویم” یافت می شود.

اما واقعا چه کار می کند منظور داشتن؟ خیلی طول کشید تا متوجه این موضوع شدم. اما سعی می کنم با یک مثال آن را توضیح دهم.

بیایید دو دانش آموز را با استراتژی های مختلف مطالعه انتخاب کنیم.

یکی از آنها بر حفظ حقایق، واکنش ها و اعداد تمرکز دارد.

دیگری بر درک روندهایی متمرکز است که در پس آن حقایق، واکنش ها و اعداد نهفته است.

از آنها تستی با سؤالی مانند این داده می شود:

1-یادگیری_حفظ

کدام استراتژی بهتر عمل خواهد کرد؟ دانش‌آموزی که روی حفظ تمرکز می‌کرد، از جدول pKa می‌دانست که آلکین‌ها اسیدی‌تر از آلکن‌ها هستند، که اسیدی‌تر از آلکان‌ها هستند. دانش‌آموز دوم، با دانستن روند اسیدیته، می‌تواند این واقعیت را تشخیص دهد که هیبریداسیون کربن‌های موجود در آلکین، آلکن و آلکان به ترتیب sp، sp2 و sp3 هستند و می‌دانند که با افزایش مقدار اسیدیته افزایش می‌یابد. کاراکتر s در یک پیوند، زیرا الکترون‌ها با نزدیک‌تر شدن به هسته تثبیت می‌شوند.

هم حفظ کردن و هم رویکرد مبتنی بر مفهوم برای پاسخ به این سوال کار می‌کنند. تفاوت این است زمان: به جای به خاطر سپردن گروهی از اعداد، درک درستی از آنچه در جریان است بیشتر طول می کشد. به‌طور قابل‌توجهی، افرادی که در لحظه آخری کار می‌کنند، به سراغ رویکرد حفظ می‌روند.

حال سوال را به یکی از این دو تغییر دهید:

2-learning_mem

حالا چه کسی بهتر عمل خواهد کرد؟ این نوع سوال باعث نابودی حافظ می شود، زیرا yمقادیری برای این اسیدیته ها در کتاب های درسی پیدا نخواهید کرد. خیلی مبهم است. با این حال، دانش‌آموزی که بر یادگیری مفاهیم تمرکز کرده بود، می‌توانست به این سؤال بدون صرف زمان اضافی برای مطالعه پاسخ دهد – زیرا شامل استفاده از همان مفهومی است که در سؤال اول به کار رفته بود. ** (یادداشت در پایین)

قطعاً دوره‌های شیمی آلی وجود دارد که در آن مربی سبک امتحانی مبتنی بر نارسایی خالص را ترجیح می‌دهد. اگر در حال گذراندن یک دوره ترکیبی یک ترم در شیمی آلی با تمرکز اندک یا بدون تمرکز بر مکانیسم هستید، یک رویکرد حفظی خالص ممکن است واقعا کارساز باشد.

با این حال، در سطح پیشرفته‌تر کالج، مربیان انتظارات بالاتری خواهند داشت و استراتژی‌های تستی را طراحی کرده‌اند که برای خنثی کردن حافظان طراحی شده‌اند.

به طور خلاصه، در حالی که حفظ کردن ممکن است برای شما موثر باشد اگر زمان کوتاه باشد، این یک استراتژی شکننده است که به راحتی توسط استادی که قصد آزمایش مفاهیم را دارد شکست می‌خورد.

** به این سؤالات توجه داشته باشید: از آنجایی که اسیدیته با رفتن از sp افزایش می یابد3 به sp2 به sp، پایه نیز *کاهش* خواهد داشت. بنابراین اکسیژن هیبرید شده sp کمتر از sp است2 اکسیژن هیبرید شده که کمتر از sp3 اکسیژن هیبرید شده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *