گروه های ترک، هسته دوست هایی هستند که برعکس عمل می کنند

گروه ترک چیست؟ یک هسته دوست که برعکس عمل می کند

ما قبلاً “چه چیزی یک گروه خوب را ترک می کند” را پوشش داده ایم – هرچه پایه ضعیف تر باشد، گروه ترک بهتر است. در این پست کوتاه فقط می‌خواهم یک نظر داشته باشم. توجه داشته باشید که هسته دوست ها چقدر شبیه به گروه های ترک هستند:

هر دو حاوی یک جفت یا الکترون هستند و بنابراین هر دو می توانند به عنوان بازهای لوئیس عمل کنند. اینکه یک گروه در یک واکنش معین، هسته دوست یا ترک گروه است، اغلب یک سوال است اساسی بودن

درست مانند واکنش‌های باز اسیدی که از باز قوی‌تر به باز ضعیف‌تر می‌رویم، در واکنش‌های جانشینی هسته دوست، معمولاً از باز قوی‌تر (هسته دوست) به باز ضعیف‌تر (گروه ترک) نیز می‌رویم.

ترک-گروه-نوکلئوفوژ-هسته دوست-عملکرد-در-پایه-ضعیفتر-از-نوکلئوفیل

بنابراین شما می توانید یک گروه ترک را به عنوان یک در نظر بگیرید نوکلئوفیل برعکس عمل می کند.

در واقع نام دیگر گروه خروجی a است نوکلئوفوژ; («هسته گریز» در لاتین، برخلاف هسته دوستدار هسته.

بعدی: اکنون که در مورد اجزای واکنش‌های جایگزینی صحبت کردیم، بیایید ببینیم آزمایش‌ها در مورد نحوه عملکرد آنها به ما چه می‌گویند.

پست بعدی: دو نوع واکنش جانشینی


یادداشت

PS چند استثنا وجود دارد که واکنش‌های جایگزینی صرفاً بر اساس ملاحظات «قدرت پایه» باشد. یکی جالب بر اساس حلالیت های مختلف است. واکنش فینکلشتاین روشی برای ساخت آلکیل یدید از آلکیل کلرید است. تفاوت زیادی بین توانایی گروه ترک یون کلرید یا یون یدید وجود ندارد. با این حال، تفاوت قابل توجهی بین وجود دارد انحلال پذیری NaCl (یا NaBr) و NaI در استون. NaI در استون محلول است. NaCl نیست. بنابراین با تشکیل NaCl، از محلول رسوب می‌کند و واکنش را به سمت راست هدایت می‌کند. نمونه دیگری از اصل Le Chatelier در عمل!

F1-نمونه-واکنش-فینکلشتاین-الکیل-کلریدها-با-یدید-سدیم- منجر به-ناکل-در-محلول-استون-برآمده از تعادل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *