کاربرد متداول اسید فرمیک چیست؟

اسید فرمیک چیست؟

اسید فرمیک که به نام متانوئیک اسید نیز شناخته می شود، یک ترکیب آلی طبیعی است. این ساده ترین اسید کربوکسیلیک است و در سم مورچه ها و زنبورها یافت می شود. این مایع بی رنگ و بی بو است که بسیار خورنده و سمی است. اسید فرمیک کاربردهای گسترده ای دارد، از کاربردهای کشاورزی گرفته تا مصارف صنعتی.

خواص اسید فرمیک چیست؟

اسید فرمیک مایعی بی رنگ و بی بو با طعم تند و ترش است. بسیار خورنده و سمی است و می تواند باعث تحریک شدید پوست و چشم شود. در آب و الکل محلول است و با اکثر حلال های آلی قابل اختلاط است. اسید فرمیک دارای نقطه جوش 101.3 درجه سانتیگراد و نقطه ذوب 8.4 درجه سانتیگراد است.

کاربردهای اسید فرمیک چیست؟

اسید فرمیک کاربردهای گسترده ای دارد، از کاربردهای کشاورزی گرفته تا مصارف صنعتی. در کشاورزی از آن به عنوان نگهدارنده سیلو و به عنوان افزودنی خوراک استفاده می شود. همچنین در صنعت دباغی چرم، به عنوان ضد عفونی کننده و به عنوان یک عامل سفید کننده استفاده می شود. در صنعت نساجی به عنوان ماده رنگرزی و در صنعت لاستیک سازی به عنوان ماده ولکانیزه استفاده می شود. در صنعت داروسازی به عنوان ضد عفونی کننده و در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده استفاده می شود.

استفاده متداول از اسید فرمیک چیست؟

رایج ترین استفاده از اسید فرمیک به عنوان نگهدارنده در سیلو است. سیلو نوعی علوفه است که از محصولات سبز و نارس تهیه می شود و در محیطی بدون اکسیژن نگهداری می شود. اسید فرمیک به سیلو اضافه می شود تا از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری شود که باعث فساد می شود. اسید فرمیک همچنین به حفظ ارزش غذایی سیلو کمک می کند. اسید فرمیک علاوه بر استفاده به عنوان نگهدارنده، به عنوان افزودنی خوراک، ضدعفونی کننده، سفید کننده، عامل رنگرزی، ولکانیزه کننده، ضد عفونی کننده و نگهدارنده در صنایع غذایی نیز کاربرد دارد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *