کاتالیزور لیندلار به عنوان یک معرف در شیمی آلی

کاتالیزور لیندلار برای احیای جزئی آلکین ها به سیس-آلکن ها

در یک پلاگین آشکار برای راهنمای معرف، هر جمعه یک معرف متفاوت را که معمولاً در Org 1/ Org 2 با آن مواجه می‌شویم، نمایه می‌کنم. نسخه 1.2 به تازگی منتشر شده است، با مجموعه‌ای از اصلاحات و فهرست صفحه جدید.

نکته‌ای که هنگام یادگیری در مورد معرف‌ها مفید است به خاطر داشته باشید این است که برخی از معرف‌ها وجود دارند که هر بار فقط یک پله از نردبان اکسیداسیون پایین می‌آیند (یا بالا می‌روند). هفته گذشته سدیم بوروهیدرید بود که آلدئیدها و کتون ها را کاهش می دهد اما استرها را لمس نمی کند. این هفته، کاتالیزور لیندلار است که آلکین ها را کاهش می دهد و در آلکن متوقف می شود.

برای چه مواردی استفاده می شود: کاتالیزور Lindlar یک کاتالیزور فلزی “مسموم” است که هیدروژناسیون آلکین ها را در حضور گاز هیدروژن انجام می دهد (H2). منظور ما از “مسموم” این است که فاقد فعالیت طبیعی مرتبط با کاتالیزورهای پالادیوم برای کاهش پیوندهای دوگانه است. این مفید است زیرا گاهی اوقات ما دوست داریم با یک آلکین شروع کنیم و یک “پله” از نردبان اکسیداسیون را تا یک آلکن پایین بیاوریم. اما اگر از پالادیوم معمولی روی کربن استفاده کنید، احیای کامل به آلکان خواهید داشت.

کاتالیزور Lindlar یک کاتالیزور پالادیوم است که با سرب و کینولین مسموم شده است که فعالیت آن را کاهش می دهد به طوری که فقط می تواند آلکین ها را کاهش دهد نه آلکن ها. همیشه می دهد سیسآلکن، بر خلاف Na/NH3، که می دهد ترانس آلکن ها کاتالیزور لیندلار واقعاً «ساختار» ندارد. مانند نیکل Raney، اساساً فلزی است که به روشی بسیار خاص اصلاح شده است تا مجموعه خاصی از خواص مطلوب را ارائه دهد. گاهی اوقات ممکن است آن را به صورت Pd-CaCO نوشته شده ببینید3-PbO2، اما معمولاً فقط “Lindlar” نوشته می شود.

مشابه یا مشابه: یک خانواده کامل از کاتالیزورهای مسموم وجود دارد که مشابه هستند. همچنین ممکن است Ni-B (نیکل بورید)، Pd-CaCO را ببینید3پالادیوم روی سولفات باریم، Pd-CaCO3– کینولین و سایرین برای انجام همین کار استخدام شدند.

کاهش آلکین ها به سیس-آلکن ها با کاتالیزور لیندلار

مثالها: احیای آلکینها به سیس آلکنها

lindlars-catalyst-in-organic-chemistry-partial-reduction-of-alkynes

کاربردهای بیشتر این واکنش را در این پست ببینید: احیا جزئی آلکین ها

چگونه کار می کند

تصور می شود که نقش سرب (Pb) کاهش مقدار H است2 جذب می‌شود، در حالی که کینولین به جلوگیری از تشکیل محصولات جانبی ناخواسته کمک می‌کند، اما سخت‌تر است که دقیق‌تر از این باشد. بحث در مورد نحوه عملکرد کاتالیزور لیندلار می تواند از یک شیمیدان سطحی مانند گرهارد ارتل بپرسید. شما می توانید روش ساخت کاتالیزور لیندلار را در اینجا مشاهده کنید.

PS شما می توانید در مورد شیمی کاتالیزور Lindlar و بیش از 80 معرف دیگر در شیمی آلی در مقطع کارشناسی در «راهنمای معرف شیمی آلی» که در اینجا به صورت PDF قابل دانلود موجود است، بخوانید..


بیشتر خواندن

  1. Ein neuer Katalysator für selektive Hydrierungen
    اچ لیندلار
    Helv. چیم. Acta 1952 35 (2)، 446
    DOI: 10.1002/hlca.19520350205
    مقاله اصلی توسط Lindlar که توسعه یک کاتالیزور جدید را برای هیدروژناسیون انتخابی آلکین ها به Z-alkenes در طول سنتز ویتامین A توصیف می کند.
  2. کاتالیزور پالادیوم برای کاهش جزئی استیلن ها
    H. Lindlar، R. Dubuis
    سازمان مصنوعی. 1966، 46، 89
    DOI: 10.15227/orgsyn.046.0089
    این روش توسط Lindlar همچنین آماده سازی دقیق کاتالیزور را ارائه می دهد.
  3. مطالعه تئوری تابعی چگالی کاتالیزور هیدروژناسیون “اسطوره ای” Lindlar
    گارسیا-موتا، جی. گومز-دیاز، جی. نوول-لروث، سی. وارگاس-فوئنتس، ال. بلاروسا، بی. بریدیر، جی. پرز-رامیرز، ن. لوپز
    نظریه. شیمی. Acc. 2011، 128، 663
    DOI: 10.1021/s00214-010-0800-0
    این یک تحقیق محاسباتی با استفاده از DFT (تئوری تابعی چگالی) است که چگونگی ترکیب اجزای مختلف در کاتالیزور لیندلار (Pd، Pb، کینولین) و چگونگی کمک به انتخاب هیدروژناسیون را مطالعه می‌کند.
  4. (Z)-4-(TRIMETHYLSILYL)-3-BUTEN-1-OL
    LE Overman، MJ Brown، SF McCann
    سازمان مصنوعی. 1990، 68، 182
    DOI: 10.15227/orgsyn.068.0182
    واکنش دوم در این سنتز 2 مرحله‌ای، هیدروژناسیون لیندلار برای تولید Z-آلکن است.
  5. واکنش های مصنوعی مفید با نیکل برید. بازنگری
    جیتندر ام خورانا، آمیتا گوگیا.
    آماده سازی و روش های آلی بین المللی مجله جدید برای سنتز آلی
    DOI: 1080/00304949709355171
    این مروری بر کاربرد نیکل بورید در سنتز آلی است که می تواند در کاربردهای مشابه کاتالیزور لیندلار استفاده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *