چرا مورچه ها خون ندارند؟

خون چیست؟

خون یک مایع حیاتی در بدن انسان و در اکثر حیوانات است که وظیفه انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلول ها و دفع مواد زائد را بر عهده دارد. از مایعی به نام پلاسما تشکیل شده است که حاوی گلبول های قرمز و سفید خون، پلاکت ها و سایر اجزاء است. خون همچنین مسئول کمک به حفظ دما و تعادل pH بدن و همچنین کمک به مبارزه با عفونت و بیماری است.

چرا مورچه ها خون ندارند؟

مورچه ها یکی از رایج ترین حشرات هستند که در طبیعت یافت می شوند و به دلیل سخت کوشی و سازماندهی خود شناخته شده اند. اما، علیرغم سخت کوشی، مورچه ها یک تفاوت عمده با سایر حیوانات دارند – آنها خون ندارند. این به این دلیل است که مورچه ها یک گونه بی مهره هستند، به این معنی که آنها ستون فقرات یا اسکلت داخلی ندارند. در عوض، آنها یک اسکلت بیرونی دارند که یک پوسته بیرونی سخت است که از اندام های داخلی آنها محافظت می کند. این اسکلت بیرونی حاوی هیچ رگ خونی نیست، بنابراین مورچه ها خون ندارند.

مورچه ها به جای خون از چه چیزهایی استفاده می کنند؟

از آنجایی که مورچه ها خون ندارند، باید از مواد دیگری برای انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلول های خود و حمل مواد زائد استفاده کنند. برای انجام این کار، مورچه ها دارای یک سیستم گردش خون تخصصی به نام همولنف هستند. همولنف مایع شفافی است که از طریق بدن مورچه پمپاژ می شود و حاوی پروتئین ها، لیپیدها و مولکول های دیگر است. این مایع وظیفه انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلول ها و دفع مواد زائد را بر عهده دارد.

مزایای نداشتن خون چیست؟

یکی از مزایای اصلی نداشتن خون این است که مورچه ها می توانند در دماهای شدید زنده بمانند. از آنجایی که همولنف آنها حاوی هیچ گلبول قرمزی نیست، در دمای سرد یخ نمی زند. این به مورچه ها اجازه می دهد تا در دمای 30- درجه سانتیگراد زنده بمانند. علاوه بر این، از آنجایی که مورچه ها خون ندارند، می توانند در مناطقی با سطح اکسیژن پایین زنده بمانند.

معایب نداشتن خون چیست؟

عیب اصلی نداشتن خون این است که مورچه ها نمی توانند مانند سایر حیوانات با عفونت و بیماری مبارزه کنند. از آنجایی که همولنف آنها حاوی هیچ گلبول سفیدی نیست، نمی توانند به راحتی با باکتری ها و ویروس ها مبارزه کنند. علاوه بر این، از آنجایی که همولنف آنها حاوی هیچ پلاکتی نیست، نمی توانند زخم های خود را به راحتی لخته کنند.

نتیجه گیری

مورچه ها گونه های شگفت انگیزی هستند که قادر به زنده ماندن در دماهای شدید و سطوح پایین اکسیژن هستند. با این حال، آنها یک تفاوت عمده با سایر حیوانات دارند – آنها خون ندارند. در عوض، آنها یک سیستم گردش خون تخصصی به نام همولنف دارند، که مایع شفافی است که از طریق بدن مورچه پمپاژ می شود و حاوی پروتئین، لیپید و مولکول های دیگر است. در حالی که این سیستم به مورچه ها اجازه می دهد در شرایط سخت زنده بمانند، اما دارای معایبی است، مانند عدم توانایی در مبارزه با عفونت و بیماری به راحتی مانند سایر حیوانات.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *