واکنش های الکلی [Reaction Map PDF] – کارشناسی ارشد شیمی آلی

نقشه واکنش الکلی

پس از پایان (در نهایت) پوشش واکنش های کلیدی الکل ها، اجازه دهید توقف کنیم تا همه چیز را در چشم انداز قرار دهیم.

در طول 18 مقاله (!) گذشته در این مجموعه در مورد الکل ها، واکنش هایی مانند:

  • تشکیل اتر از طریق واکنش های جایگزینی
  • حذف الکل ها برای تشکیل آلکن ها
  • تبدیل الکل ها به آلکیل هالید از طریق واکنش های جایگزینی
  • شکاف اترها
  • باز شدن اپوکسیدها
  • واکنش های تیول ها

در تجربه من، هیچ چیزی مانند ایجاد یک “نقشه” از واکنش ها به انجام این کار کمک نمی کند. بنابراین بیایید هر یک از این واکنش‌ها را در یک صفحه در قالب «نقشه واکنش» قرار دهیم:

نقشه-واکنش-برای-الکل-الکن-الکل-اتر-کربونیل-اکسیداسیون-تشکیل-الکیل-هالید-توزیلات-از بین بردن-نقشه راه

انجام این کار بدون انجام برخی معاوضه ها آسان نیست. در اینجا، شما توجه داشته باشید که “الکل ها” همه در یک جعبه منفرد، که شامل الکل های اولیه، ثانویه و سوم است، جمع می شوند. همانطور که قبلاً بیان کردیم، همه واکنش ها روی همه انواع الکل ها کار نمی کنند (به عنوان مثال، ما نمی توانیم الکل های سوم را اکسید کنیم).

استفاده از این نقشه نیاز به قضاوت دارد. در حالی که می‌توان دسته‌ها را از هم جدا کرد، اما در نهایت نقشه را از نظر بصری بسیار پرت‌کننده‌تر می‌کرد. بنابراین برای استفاده صحیح از این، این به شما بستگی دارد که بفهمید کدام واکنش برای هر نوع الکل موثر است [which is covered in the initial blog posts on each topic, as well as in the notes on the reaction map below].

به طور مشابه، تمام “کربونیل ها” (آلدئیدها، کتون ها، اسیدهای کربوکسیلیک، استرها) در حال حاضر با هم گروه بندی شده اند. وقتی بخش‌های آینده را پوشش می‌دهیم، آن‌ها را گسترش می‌دهیم، اما در این مرحله می‌خواستم تا حد امکان همه چیز را ساده نگه دارم.

یک نقشه واکنش واقعا بزرگ

شاید به خاطر داشته باشید که پست قبلی من در مورد سنتز واکنش های آلکان ها، آلکیل هالیدها، آلکن ها و آلکین ها را پوشش می داد. بیایید اکنون همان “نقشه” را برداریم و الکل ها را اضافه کنیم. همه چیز در حال شلوغ شدن است – من 69 واکنش مختلف را می شمارم!

این نقشه بیشتر واکنش هایی را که برای الکل ها، آلکن ها، آلکین ها، آلکان ها و آلکیل هالیدها مشاهده خواهید کرد، پوشش می دهد. چیزی که آن را پوشش نمی دهد، تشکیل بازها و اسیدهای مزدوج مختلف از هر گونه است.

این نقشه با فرمت PDF قابل دانلود است

این نقشه بزرگ است.

واکنش-نقشه-الکلها-جامع-حدود-70-واکنش-الکلها-اترها-آلکین-آلکین-های مختلف-دیگر-واکنش-چگونه-همه-آنها-همه-با-هم-راهنمای-سنتز-1-مقیاس

از نظرات و پیشنهادات استقبال می‌کنم – و حتی برای کسی که مهارت‌های طراحی داشته باشد هزینه می‌کنم تا این ظاهر را بهتر کند!

در سری بعدی در MOC، واکنش‌های آلی فلزی را پوشش خواهیم داد. امیدواریم مانند این سریال در مورد الکل، نزدیک به یک سال طول نکشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *