واکنش‌های متاتزیس هک، سوزوکی و الفین

واکنش‌های متاتزیس هک، سوزوکی و الفین واقعاً جالب هستند. [اما آنها در (بیشتر) دوره های مقدماتی تعلق ندارند]

در سال‌های اخیر روندی برای گنجاندن واکنش‌های کاتالیزور فلزات واسطه در برنامه درسی شیمی آلی وجود داشته است. رایج‌ترین واکنش‌هایی که تحت پوشش قرار می‌گیرند، واکنش‌های جفت کاتالیزور پالادیوم (به ویژه واکنش‌های سوزوکی و هک) و متاتز الفین هستند.

من به طور کلی فکر می کنم این یک ایده بد برای اکثر دوره ها است. به نظر من، پوشاندن کاتالیز فلزات واسطه تعداد زیادی “حلقه باز” – واکنش‌ها، معرف‌ها، مکانیسم‌ها و مفاهیم جدید – را معرفی می‌کند که با توجه به زمان محدود در دسترس، به سادگی نمی‌توان آنها را به روش رضایت‌بخشی بسته کرد. اطلاعات بیشتر در مورد آن در پایین پست.

با این حال، این واقعیت باقی می ماند که مطالب اغلب پوشش داده می شود و دانش آموزان باید با آن مقابله کنند. به جای نادیده گرفتن کامل این موضوع، من تصمیم گرفتم یک نمای کلی فشرده از سه واکنش مهم شامل “آلی فلزات” ارائه دهم – واکنش سوزوکی، واکنش هک، و متاتز الفین.

ابتدا، بیایید از منظر 50000 پا به چیزها نگاه کنیم.

فهرست مطالب

چرا کاتالیز فلزات انتقالی مهم است؟
واکنش سوزوکی
واکنش هک
اولفین متاتزیس
آیا این واکنش ها باید در دوره های مقدماتی پوشش داده شود؟ مزایا و معایب
نتیجه
(پیشرفته) مراجع و مطالعه بیشتر
1. کاتالیز فلزات انتقالی برای کشف داروی مدرن و سنتز شیمیایی خوب حیاتی است

به این نمودار عالی از 200 محصول برتر دارویی توسط US Volume نگاهی بیندازید. در اینجا سه ​​نمونه آورده شده است.

هر یک از این داروها نشان‌دهنده نتیجه نهایی پروژه‌های چند ساله فوق‌العاده گران‌قیمت توسط شرکت‌های بزرگ داروسازی است و میلیاردها دلار درآمد بی‌حساب ایجاد کرده است. اینها «سوزن‌هایی» هستند که پس از جستجو در انبارهای کاه بسیار بزرگ (10000 مولکول یا بیشتر) در فرآیندی که آن را کشف دارو می‌نامیم، یافت می‌شوند.

اینجا مکانی برای پوشش جزئیات کشف مواد مخدر نیست (اگرچه اگر کنجکاو هستید، درک لو در The Pipeline این کار را به طرز شگفت انگیزی انجام می دهد). من فقط می خواهم در اینجا به این نکته اشاره کنم که شیمیدان های آلی در این تلاش شرکت داشتند:

نیاز به دسترسی به تعداد زیادی مولکول (که گاهی اوقات «کتابخانه‌ها» نامیده می‌شوند) دارند تا بتوانند فعالیت‌های بیولوژیکی را بررسی کنند (مثلاً کشتن یک خط سلول سرطانی خاص، مهار یک آنزیم خاص و غیره)
اغلب نیاز به انجام تنظیمات کوچک برای “تنظیم” یا اصلاح خواص دارویی یک مولکول (مانند حلالیت در چربی، فراهمی زیستی، مشخصات متابولیک و چندین عامل دیگر) است.

اگر به مولکول‌های بالا نگاه کنید، متوجه خواهید شد که هر یک از آنها حاوی حلقه‌های معطر و سایر کربن‌های هیبرید شده sp2 هستند. این یک ویژگی ساختاری بسیار رایج داروها و مولکول های دارو مانند است.

تمام این پیشبردها صرفاً برای این است که بگوییم برخی واکنش‌های کاتالیز شده با فلزات واسطه برای ایجاد پیوندهای جدید سریع، قابل پیش‌بینی و ارزان بین کربن‌های هیبرید شده sp2 (مانند حلقه‌های معطر) بسیار مفید هستند و بنابراین به بخشی ضروری از آلی مدرن تبدیل شده‌اند. جعبه ابزار شیمیدانان می توان از آنها برای تولید سریع آنالوگ های مولکول ها به منظور بهبود خواص دارویی آنها استفاده کرد.

[در صورتی که نیاز به دیدگاهی در مورد اهمیت تفاوت‌های کوچک در ساختار داشته باشید، باید توجه داشته باشم که وجود یا عدم وجود یک گروه متیل ساده (CH3) گاهی اوقات باعث ایجاد تفاوت 100 برابری در قدرت یک گروه می‌شود. دارو! ]

بیایید در اولین و مسلماً مهم‌ترین واکنش کاتالیزور فلزات واسطه که به آن خواهیم پرداخت: واکنش سوزوکی.

2. واکنش سوزوکی

واکنش سوزوکی یک واکنش کاتالیز شده با پالادیوم برای تشکیل یک پیوند C-C جدید بین دو شریک جفت است:

• یک آلکنیل یا آریل هالید (Br، Cl، یا I) [یا گاهی اوقات تریفلات (OTf)]

• یک اسید آلکنیل یا آریل بورونیک R-B(OH)2      [یا گاهی اوقات استر بورونیک، R–B(OR)2]

واکنش توسط یک ترکیب پالادیوم کاتالیز می‌شود، که در انواع مختلفی وجود دارد (به زیر مراجعه کنید) اما برای سادگی، از Pd(PPh3)4 استفاده می‌کنیم. باز (مانند NaOH یا KOH) نیز برای واکنش ضروری است.

محصول واکنش حاوی یک پیوند C-C جدید بین کربن متصل به هالوژن و کربن متصل به اسید بورونیک است. هالوژن و اسید بورونیک حذف می شوند.

می‌توانید پالادیوم را به‌عنوان یک «مطابق‌ساز» در این واکنش در نظر بگیرید – این دو شریک را به هم نزدیک می‌کند، اما خود در محصول واکنش گنجانده نمی‌شود.

ما می توانیم با استفاده از پیش سازهای مناسب، محل شکل گیری اوراق قرضه را کنترل کنیم. به عنوان مثال، در مثال دوم بالا، توجه داشته باشید که آریل برومید ما [1-بروم-4- متیل بنزن] دارای یک برم “پارا” (برعکس) گروه CH3 در حلقه معطر است. اگر از ایزومر «متا» [1-برومو-3- متیل بنزن] استفاده می کردیم، پیوند جدید C-C به همین ترتیب «متا» را برای گروه متیل تشکیل می داد.

اتصال متقابل کاتالیز شده با Pd به فرد امکان می دهد قطعات اضافی را مانند بلوک های لگو به هم بچسباند. برای امتیازهای اضافی، ممکن است تصور کنید که چگونه می‌توانید از سوزوکی برای ایجاد پیوند حیاتی sp2-sp2 در Valsartan استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر الف

پس زمینه سوزوکی، من منابع Myers and White را توصیه می کنم، و البته مایک ایوانز Organometallic Reader پیش زمینه ای کلی برای مفاهیم کلیدی شیمی آلی فلزی ارائه می دهد.

3. واکنش هک

دومین واکنش مهم تشکیل پیوند C-C کاتالیز شده با پالادیوم، در واقع پدربزرگ همه آنهاست که به واکنش هک معروف است.

همانطور که در سوزوکی، یکی از شرکای جفت کننده آلکنیل یا آریل هالید (Br, Cl, I) [یا گاهی اوقات OTf] است.

بر خلاف سوزوکی، اسید بورونیک در آن استفاده نمی شود. [اسامی واکنش های جفت متقابل بر اساس هویت شریک جفت کننده «آلی فلزی» اختصاص داده می شود]. در هک، جفت کننده یک آلکن صرف است.

در اینجا یک مثال است. به پیوندهایی که در اینجا شکل می گیرد و می شکند بسیار توجه کنید:

واکنش هک به تشکیل یک پیوند C-C جدید بین آریل هالید و آلکن ختم می شود و ما هر دو پیوند C-Br و C-H را می شکنیم (شکستن پیوند C-H ممکن است دشوار باشد!).

بدون شک با نگاه کردن به این مثال ممکن است با سؤالاتی مواجه شوید، مانند “در مورد همه آن معرف های زیر فلش مانند Pd(OAc)2، NEt3 و P(o-tol)3 چه خبر است؟” و “چرا پیوند به طور خاص بر روی آن قسمت از آلکن تشکیل شد در حالی که می‌توانست دو پیوند C-H دیگر برای شکستن وجود داشته باشد؟” من میفهمم. بیشتر در مورد آن در زیر.

4. اولفین متاتزیس

سومین واکنش مهم کاتالیز شده فلزات واسطه که اغلب در شیمی آلی مقدماتی پوشش داده می شود، متاتز الفین یا گاهی اوقات متاتز بسته شدن حلقه است. کاتالیزور فلزات واسطه که در اینجا به‌کار می‌رود، به‌جای پالادیوم، روتنیوم (Ru) را به عنوان فلز فعال ترکیب می‌کند.

بر خلاف واکنش های جفت، که شامل آلکنیل یا آریل هالیدها همراه با شرکای جفت کننده “ارگانومتال” است، گروه عاملی کلیدی درگیر در متاتز الفین بسیار ساده هستند: آلکن ها.

به زبان ساده، متاتز الفین دو آلکن را به هم بخیه می‌زند. این می تواند بین دو آلکن منفرد (“بین مولکولی” یا “متاتزی متقابل”) انجام شود، اما بیشتر برای تشکیل حلقه از یک مولکول حاوی دو گروه عاملی آلکن استفاده می شود.

در مثال زیر، برخی از برچسب زدن ها به ردیابی پیوندهایی که در حال شکل گیری و شکسته شدن هستند کمک می کند. توجه داشته باشید که ما پیوند دوگانه بین C-1 و C-2 و همچنین پیوند دوگانه بین C-7 و C-8 را می شکنیم، در حالی که یک پیوند دوگانه جدید بین C-2 و C-7 (با برچسب قرمز) تشکیل می دهیم. از آنجایی که 4 کربن بین C-2 و C-7 وجود دارد، در نهایت یک حلقه 6 عضوی تشکیل خواهیم داد. [توجه: متاتز بسته شدن حلقه برای حلقه‌های 5، 6 و 7 عضوی (و همچنین حلقه‌های بزرگ‌تر) به خوبی کار می‌کند، اما اگر بخواهیم حلقه‌های 3 و 4 عضوی شل شده بسازیم با شکست مواجه می‌شود]

این واکنش توسط یک ترکیب روتنیم کاتالیز می شود که به نام «کاتالیزور گرابز» شناخته می شود، پس از کاشف آن، پیشگام متاتز الفین (و برنده جایزه نوبل) رابرت اچ. گرابز. [من با ساختار این کاتالیزور گرابز آزادی عمل نشان داده‌ام، و شکل کاتالیزور را زمانی که در چرخه کاتالیزوری فعال است نشان می‌دهد و نه «پیشکاتالیست» موجود در بازار].

همچنین مواردی وجود دارد که می توان از واکنش معکوس (متاتز باز کردن حلقه) استفاده کرد، اما به طور کلی به یک آلکن حلقوی با مقداری کرنش حلقه ای نیاز دارد (نوربورنن یک مثال عالی است). [برای افراد کنجکاو، می توانید در مورد پلیمریزاسیون متاتزیس باز کردن حلقه (ROMP) در اینجا بخوانید.

یکی از کاربردهای متاتز الفین استفاده از آلکن های غیراشباع از منابع گیاهی (مثلاً روغن بذر کتان) و تبدیل آنها به آلکن های پایانی از طریق متاتزی متقابل با اتن، CH2=CH2 بوده است. این آلکن‌های پایانه از نظر تجاری مهم هستند: الوانس اخیراً یک مرکز تولید ۴۰ میلیون دلاری برای پردازش روغن‌های گیاهی از طریق متاتزی متقاطع ساخته است. مزیت استفاده از مواد اولیه مانند روغن بذر کتان این است که یک منبع تجدید پذیر است. تاکنون پتروشیمی ها به طور معمول منبع هیدروکربنی این محصولات بوده اند.

اگر به نظر می رسد که موارد بالا پوششی بسیار مختصر از سه واکنش کلیدی کاتالیزور فلزات واسطه هستند، من موافقم. من در واقع فکر نمی‌کنم این واکنش‌ها در بیشتر دوره‌ها تعلق داشته باشند، و دلیلش اینجاست.

5. آیا واکنش های کاتالیزور فلز انتقالی باید در دوره های مقدماتی آلی پوشش داده شود؟ مزایا و معایب

ابتدا، منظور من از “پوشش”، “آیا باید آزمایش شود”. این یک چیز است که به کلاس بگوییم قلم ها را زمین بگذارند و فقط نگاهی به این واکنش ها بیندازند که شیمی آلی را متحول کرده اند. این کاملاً متفاوت است که از دانش آموزان انتظار داشته باشیم که مطالعه کنند، یاد بگیرند، و مهمتر از همه، این واکنش ها را درک کنند تا بتوانند به طور منطقی به سؤالات مربوط به آنها در امتحان پاسخ دهند.

بیایید ابتدا دلایل “Pro” را پوشش دهیم، و سپس به “Con” بپردازیم.

طرفداری: منعکس کننده شیمی آلی مدرن است.

همانطور که قبلاً توضیح دادم، واکنش‌های جفت کاتالیزور فلزات واسطه (سوزوکی و هک، در میان دیگران) و متاتز الفین کاتالیز شده با Ru واکنش‌های قدرتمندی هستند که کاربرد زیادی در شیمی آلی مصنوعی مدرن دارند. با گنجاندن این واکنش‌ها در یک دوره مقدماتی، می‌توانیم برخی از خلاقیت‌ها و خلاقیت‌های باورنکردنی شیمی‌دانان آلی را به دانش‌آموزان منتقل کنیم.

همچنین واکنش هایی را به آنها نشان دهید که مرتبط تر از واکنش Cannizarro یا Sandmeyer هستند که این روزها به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

طرفداری: جوایز نوبل برای این اثر اهدا شد.

در همین راستا، این واقعیت که این واکنش ها اخیراً برای توسعه دهندگان خود جوایز نوبل را دریافت کرده اند (سوزوکی، هک، نگیشی در سال 2010 برای جفت شدن متقاطع کاتالیز شده با پالادیوم؛ گرابز، شروک و شووین در سال 2005 برای متاتز الفین) قابل توجه و محرک است. صفحه اصلی ارتباط آنها.

طرفداری: اگر جایگزین واکنشی شود که امروزه کاربرد کمی دارد، مانند واکنش Canizarro، ضررش چیست؟

از منظر تدریس، صرف یک یا دو سخنرانی در مورد این واکنش ها مستلزم حذف برخی مطالب درسی دیگر است. اگر به معنای نادیده گرفتن Canizarro و Sandmeyer (همانطور که قبلاً ذکر شد)، یا سنتز استر مالونیک، ابطال رابینسون، تخریب Ruff، حذف هافمن و غیره باشد – آیا واقعاً چنین ضرر بزرگی است؟

همچنین: آموزش چیزهای پیشرفته سرگرم کننده تر است

جفت‌های متقابل و متاتز الفین یکی از معدود موارد اضافه شده به برنامه درسی اصلی شیمی آلی در 20 سال گذشته است. هر چقدر هم که ممکن است ناعادلانه به نظر برسد، افزودن این مطالب فرصتی را برای کاهش خستگی مربی و همچنین به چالش کشیدن توانایی های دانش آموزان برای فکر کردن در مورد مطالب جدید فراهم می کند. در همین راستا، اساتید پژوهش محور اغلب از فرصتی برای تدریس مطالبی که به قلب شیمی آلی مدرن نزدیکتر است، لذت می برند، نه صرف زمان برای پوشش واکنش هایی که دانشجویان پیشرفته هرگز در آزمایشگاه با آنها مواجه نمی شوند.

با نگاه کردن به طرف دیگر:

Con – مکانیسم‌ها کاملاً از بقیه دوره جدا شده‌اند

ما به‌عنوان مربی، اهمیت درک واکنش‌ها و جریان الکترون را ارزش می‌گذاریم و به آن‌ها آموزش می‌دهیم، نه صرفاً آنچه را که در جریان است به خاطر بسپاریم.

یکی از چیزهای جالب در مورد آموزش شیمی آلی این است که به دانش‌آموزان نشان می‌دهیم که چگونه مفاهیم و مهارت‌هایی که در چند هفته اول کلاس یاد می‌گیرند هنوز در انتهای دوره مرتبط هستند.

در هر واکنشی از ساده‌ترین واکنش اسید-باز تا پایان دوره سنتز پپتید، دانش‌آموزان می‌توانند فلش‌های منحنی را شناسایی کرده و به هسته دوست‌ها و الکتروفیل‌ها اشاره کنند. ابزارهایی که در فصل 4 در مورد شیمی اسید-باز مفید هستند، هنوز در فصل 24 در مورد سنتز پپتید مفید هستند.

مکانیسم‌های فلزات واسطه در کدام یک از این موارد قرار می‌گیرند؟ بله، مطمئناً می توان آنها را فهمید، با دادن زمان کافی، و البته آنها اصول اصلی شیمی را به معنای وسیع دنبال می کنند.

با این حال، مکانیسم‌ها برای یک ناظر جدید به قدری بیگانه هستند که اگر بخواهند به درستی درک شوند، به حجم عظیمی از کار پر کردن پس‌زمینه نیاز دارند.

سعی کنید نوکلئوفیل و الکتروفیل را در واکنش زیر شناسایی کنید. الکترون ها چگونه جریان می یابند؟

در واقع یک الکتروفیل و یک هسته دوست در اینجا وجود دارد، اما نه به معنایی که دانش‌آموزان به دیدن آن عادت داشته باشند.

و این فقط یک افزودن اکسیداتیو است، بدون اینکه بگوییم دیگر مکانیسم‌های آلی فلزی کلیدی – حذف احیاکننده، ترانس فلز، انتزاع بتا هیدرید و غیره. پوشش این ماده انحراف بزرگی از هدف اصلی دوره مقدماتی شیمی آلی است: درک جریان الکترون.

منفی: زمان کافی برای پوشش مفاهیم کلیدی وجود ندارد

بگویید که می خواهید به دانش آموزان درکی از نحوه عملکرد این واکنش ها بدهید. از کجا شروع می کنی؟

در مورد سوزوکی، این یک چیز است که می‌گوییم با افزودن اکسیداتیو Pd به پیوند C-X شروع می‌شود و به دنبال آن «transmetallation» و سپس حذف تقلیل‌دهنده دنبال می‌شود. این کاملاً چیز دیگری است که سعی کنید آن را در دوره‌ای تدریس کنید که دانش‌آموزان قبلاً در معرض مکانیزم‌های واکنش فلزات واسطه قرار نگرفته‌اند.

و نه، قرار دادن یک اسلاید که چرخه کاتالیزوری سوزوکی را توصیف می کند، با آموزش آن یکسان نیست.

در اینجا فهرستی جزئی از برخی مفاهیم دیگر وجود دارد که برای افرادی که سعی در یادگیری واکنش‌های جفت متقابل در چارچوب یک دوره مقدماتی شیمی آلی دارند، ناآشنا هستند:

“لیگاندها” چیست؟
چه چیزی لیگاندها را «غنی از الکترون» یا «فقیر الکترونی» می کند؟
چگونه ساختار لیگاندها بر روی نرخ افزودن اکسیداتیو و حذف احیا تأثیر می گذارد؟
چرا لیگاندهای فسفر در شیمی فلزات واسطه بسیار مهم هستند؟
چرا لیگاندهای “کلات کننده” اینقدر رایج هستند؟
چگونه می توان “شمارش الکترون” را روی یک مجتمع فلزی انجام داد – و قانون 18 الکترون چیست؟
ارتباط و تفکیک لیگاندها روی کمپلکس های فلزات واسطه چگونه کار می کند؟
سایت هماهنگی “باز” ​​چیست؟
چه عواملی بر هندسه فلزات واسطه تأثیر می گذارد؟ چرا پالادیوم مربع مسطح است و چهار وجهی نیست؟
چرا ممکن است کسی Pd(OAc)2 را در مقابل Pd(PPh3)4 یا دیگر پیش سازهای Pd انتخاب کند؟
انتزاع بتا هیدرید (در واکنش هک) چیست و چه زمانی رخ می دهد (یا رخ نمی دهد؟)
چگونه و چرا انتقال فلز (به عنوان مثال در سوزوکی) اتفاق می افتد؟
مرحله شروع در واکنش هک چیست – چرا ما اغلب با Pd(OAc)2 شروع می کنیم، اما اولین مرحله شامل افزودن اکسیداتیو گونه Pd(0) است؟ چگونه به پی ی رسید؟

درک این مفاهیم برای درک نحوه عملکرد این واکنش ها بسیار مهم است – و من حتی به مفاهیمی مانند انواع مختلف اوربیتال های d در فلزات واسطه یا مفهوم کلیدی پیوند پشتی پی نرسیدم.

حتی در یک دوره تحصیلات تکمیلی که به طور خاص به آلی فلزی اختصاص داده شده است، این مفاهیم مقدماتی حداقل برای چند سخنرانی وقت می گیرند. اما در یک دوره معمولی شیمی آلی، که در آن فقط حدود 36 ساعت سخنرانی برای بررسی مطالب وجود دارد، احتمالاً چه مقدار جزئیات را می‌توان پوشش داد؟

با توجه به محدودیت های زمانی اجتناب ناپذیر، باید فداکاری کرد. اغلب، جزئیات خاص معرف های درگیر نادیده گرفته می شود.

چگونه معاوضه ها را انجام می دهید؟

در برخی موارد، جزئیات اضافی به طور کلی نادیده گرفته می شود. در اینجا یک مثال واقعی از یک سوال امتحانی مربوط به واکنش هک است.

واقعاً چه چیزی در اینجا آموزش داده می شود؟ آیا این واقعاً خیلی بهتر از آموزش ol’  Sandmeyer است؟

منفی: این با حکم “حفظ نکن، مفاهیم را یاد بگیر” در تضاد است.

تنها راه برای عبور از Org 2 این است که مفاهیم/الگوهای کلیدی را درک کنید و سعی نکنید هر واکنش جدید را به خاطر بسپارید. اما با توجه به محدودیت‌های زمانی، تا چه حد می‌توان به درک واکنش‌های آلی فلزی دست یافت؟

تبلیغ اهمیت درک مفاهیم از یک سو، و آموزش واکنش‌های سوزوکی و هک (یا برخی از نسخه‌های ضعیف آن‌ها) در یک روز از سوی دیگر، کاملاً در تضاد با این فلسفه است.

راه‌های بهتری برای گنجاندن مواد پیشرفته‌تر بدون معرفی همه مفاهیم جدید که با شیمی فلزات واسطه همراه است، وجود دارد.

برخی از مثال‌هایی که به ذهن می‌رسد، معرفی مفاهیمی مانند ابرهمراهی، تقارن مداری، اثرات فضایی و استریو الکترونیکی است. این‌ها می‌توانند درک دانش‌آموزان از مطالبی را که قبلاً یاد می‌گیرند، بدون اینکه آنها را با تعداد زیادی «حلقه‌های باز» که شیمی فلزات واسطه معرفی می‌کند، تحمیل کند، افزایش دهد.

6. نتیجه‌گیری: واکنش‌های متاتزیس هک، سوزوکی و الفین

پست بعدی: نقشه واکنش – واکنش های آلی فلزی

(پیشرفته) مراجع و مطالعه بیشتر

این واکنش ها، که بر اساس اصول شیمی آلی فلزی و معدنی پایه هستند، در واقع برای تدریس در دوره مقدماتی شیمی آلی دوره کارشناسی سنتی چالش برانگیز هستند. همانطور که گفته شد، امروزه آنها معمولاً در اکثر برنامه های درسی گنجانده شده اند و کم و بیش اینجا هستند تا بمانند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از این واکنش ها، در اینجا چند پیوند به ورودی های مربوطه در راهنمای واکنش وجود دارد:

در اینجا چند مقاله آموزشی دیگر در مورد موضوعات فوق آورده شده است:

نوبل شیمی در آزمایشگاه: سنتز کاتالیزور روتنیم برای متاتز اولفین حلقه بسته
جورج ای. گرکو
مجله آموزش شیمی 1386، 84 (12)، 1995
DOI: 1021/ed084p1995
این مقاله آزمایشی را توصیف می‌کند که برای دوره کارشناسی آزمایشگاهی معدنی یا آلی فلزی مناسب است – سنتز کاتالیزور گرابز با استفاده از تکنیک‌های Schlenk و سپس اعمال آن در واکنش متاتز الفین.
سنتز استیلبن توسط واکنش متاتزی الفین با استفاده از جستجوی هدایت شده برای مقایسه و تضاد روش‌های ویتگ و متاتزیس
تیموتی جی. بنین، پارتا پی. داتا، الیزابت تی. کیزوتر، و متیو ک. کیزوتر
مجله آموزش شیمی 2019، 96 (1)، 143-147
DOI: 1021/acs.jchemed.8b00313
این مقاله آزمایشی مناسب برای دانشجویان کارشناسی را توصیف می‌کند که نشان می‌دهد واکنش متاتز الفین می‌تواند جایگزینی برتر برای واکنش ویتیگ برای سنتز آلکن باشد. با متاتز الفین، تنها محصول جانبی اتیلن است، برخلاف واکنش ویتیگ که Ph3PO تولید می کند و جداسازی آن از محصول مورد نظر، بلای شیمیدانان آلی در همه جا است.
واکنش‌های جفت متقابل سوزوکی: سنتز بیاریل‌های نامتقارن در آزمایشگاه آلی
کریستوفر اس. کالام و تاد ال. لواری
مجله آموزش شیمی 1380، 78 (7)، 947
DOI: 1021/ed078p947
این یک واکنش سوزوکی ساده برای سنتز بیاریل را توصیف می کند، که در واقع یکی از رایج ترین کاربردهای واکنش سوزوکی در عمل است.
آزمایش با واکنش جفت متقابل سوزوکی-میاورا که تحمل را نسبت به گروه‌های آلدهید نشان می‌دهد تا به دانشجویان مقطع کارشناسی اصول واکنش‌های کاتالیزور فلزات انتقالی را آموزش دهد.
جی دای، دادونگ لو، تائو یه، شویون یو و زو چنگ
مجله آموزش شیمی 2019, 96 (11), 2672-2675
DOI: 1021/acs.jchemed.9b00191
این مقاله آزمایشی را توصیف می‌کند که برای برجسته کردن مزیت اصلی واکنش‌های جفت متقابل کاتالیز شده با پالادیم – انتخاب شیمیایی و تحمل گروه عملکردی طراحی شده است. این همان چیزی است که این واکنش ها را بسیار کاربردی و پرکاربرد می کند.
واکنش هک: سنتز در مقیاس میکرو با استفاده از کاتالیزور پالادیوم
ویلیام بی. مارتین و لورا جی. کیتلی
مجله آموزش شیمی 2000، 77 (6)، 757
DOI: 1021/ed077p757
واکنش هک مناسب برای یک جلسه آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی.
مطالعه جنبشی واکنش هک: یک آزمایش بین رشته ای
کریستل گوزی و نائوال بوزیدی
مجله آموزش شیمی2008، 85 (8)، 1126
DOI: 1021/ed085p1126
در این مقاله آمده است: «ما فکر می‌کنیم که دانش‌آموزان باید دیدی جهانی از شیمی داشته باشند. آنها باید بدانند که رشته‌هایی مانند شیمی آلی، کاتالیز، سینتیک، شیمی تحلیلی و مهندسی شیمی به یکدیگر وابسته هستند و همیشه نمی‌توان آنها را جداگانه مطالعه کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *