نام دیگر اسید فرمیک چیست؟

اسید فرمیک چیست؟

اسید فرمیک که به نام متانوئیک اسید نیز شناخته می شود، یک اسید کربوکسیلیک طبیعی با فرمول شیمیایی HCOOH است. این ساده ترین اسید کربوکسیلیک است و در بسیاری از گیاهان و حیوانات از جمله مورچه ها یافت می شود و به عنوان مکانیزم دفاعی استفاده می شود. اسید فرمیک مایعی بی رنگ و خورنده با بوی تند است. محلول در آب و الکل است و در انواع کاربردهای صنعتی و کشاورزی کاربرد دارد.

اسامی دیگر برای اسید فرمیک

اسید فرمیک با نام‌های متعدد دیگری نیز شناخته می‌شود، از جمله اسید متانوئیک، اسید کربوکسیلیک و اسید هیدروکسی استیک. گاهی اوقات به آن فرمت، فرمیل و اسید فرمیلیک نیز می گویند.

موارد استفاده از اسید فرمیک

اسید فرمیک کاربردهای مختلفی در محیط های صنعتی و کشاورزی دارد. در صنعت به عنوان نگهدارنده، اسیدی کننده و عامل کاهنده استفاده می شود. همچنین در تولید چرم، لاستیک و پلاستیک استفاده می شود. در کشاورزی از آن به عنوان علف کش، حشره کش و قارچ کش استفاده می شود. همچنین در تولید خوراک دام و به عنوان نگهدارنده میوه ها و سبزیجات استفاده می شود.

احتیاط های ایمنی برای اسید فرمیک

اسید فرمیک یک ماده خورنده است و می تواند باعث تحریک پوست و چشم شود. همچنین بسیار قابل اشتعال است و باید با احتیاط از آن استفاده کرد. هنگام کار با اسید فرمیک، پوشیدن لباس های محافظ مانند دستکش، عینک و ماسک ضروری است. همچنین مهم است که در یک منطقه با تهویه مناسب کار کنید و از تماس با پوست و چشم خودداری کنید.

اسید فرمیک در طبیعت

اسید فرمیک به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان و جانوران از جمله مورچه ها یافت می شود و در آنجا به عنوان مکانیزم دفاعی استفاده می شود. همچنین در سم برخی از عنکبوت ها و عقرب ها یافت می شود. علاوه بر این، اسید فرمیک توسط برخی باکتری ها و قارچ ها تولید می شود.

اسید فرمیک در بدن انسان

اسید فرمیک نیز در بدن انسان، عمدتاً در کبد، تولید می‌شود. این محصول فرعی متابولیسم برخی از اسیدهای آمینه است و همچنین در هنگام تجزیه برخی داروها تولید می شود. سپس از طریق ادرار دفع می شود.

اسید فرمیک و سلامت

اسید فرمیک با تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله آسم، آلرژی و تحریک پوست مرتبط است. همچنین اعتقاد بر این است که یک سرطان‌زای بالقوه است. به این ترتیب، رعایت نکات ایمنی هنگام کار با اسید فرمیک و جلوگیری از تماس با پوست و چشم بسیار مهم است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *