عصای جادویی انتقال پروتون

وقتی کتاب‌های درسی (یا معلم/TA/معلم شما) شروع به نوشتن مکانیسم‌های واکنش می‌کنند، گاهی اوقات شاهد تعداد زیادی پیکان منحنی خواهید بود. را نماد فلش منحنی مفید است – این نشان می دهد که چگونه جفت الکترون ها از مناطق دارای بار منفی به بار مثبت جریان می یابند، و حتی می توانید از یک فلش تک خاردار برای به تصویر کشیدن واکنش های رادیکال استفاده کنید. بیشتر اوقات می بینید که استاد / کتاب درسی / TA شما مکانیسم کامل فشار دادن فلش را نوشته است. اما گاهی اوقات چیزی شبیه به این را خواهید دید:

انتقال پروتون

نمونه ای از انتقال پروتون که بدون فلش کشیده شده است

“انتقال پروتون” به چه معناست؟ خب خلاصه اینه:

خلاصه نویسی برای واکنش باز اسید درون مولکولی انتقال پروتون

این یک واکنش اسید-باز درون مولکولی است.

چرا ما همه چیز را بیرون نمی آوریم؟ خوب، ما می توانیم. اما ما تنبلیم و این یک واکنش خسته کننده است. شما در حال برداشتن یک پروتون و انتقال آن به بخش دیگری از مولکول هستید. چیزی که است، این واقعا مهم نیست که انتقال چگونه اتفاق می افتد، فقط مهم است که اتفاق بیفتدns. به عنوان مثال، پروتون همچنین می تواند با مکانیسم زیر به گروه هیدروکسیل منتقل شود:

مکانیسم های انتقال پروتون کاملاً کشیده شده پروتوناسیون deprotonation

کدام مکانیسم انتقال پروتون درست است؟ خوب، هر دو تا حدودی عمل می کنند. خیلی هم مهم نیست زیرا تمرکز بر آموزش (در این مثال) نحوه تشکیل استال ها است.

بنابراین به طور خلاصه، فقط گفتن این دو کلمه جادویی دو چیز مهم را انجام می دهد.

1) الف را قربانی می کند کمی سخت گیری به منظور کاهش آنچه که به طور بالقوه می تواند منبع اصلی سردرگمی (و در نهایت بی اهمیت) باشد – مکانیسم انتقال پروتون.

2) کار کمتری است

من پیش بینی می کنم که عصای جادویی انتقال پروتون برای دهه های آینده با ما خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *