سنتز (4) – نقشه واکنش آلکن، از جمله واکنش های آلکیل هالید

نقشه واکنش: واکنش های آلکن ها، آلکیل هالیدها و آلکان ها

در آخرین پست در مورد آلکن‌ها، واکنش‌های آلکیل هالیدها را پوشش دادیم و نشان دادیم که نقشه واکنش کوچک به شکل یک آبشار منفجر می‌شود.

در اینجا ما واقعاً نقشه واکنش خود را منفجر خواهیم کرد، زیرا در مورد دومین “هاب” بسیار مهم برای سنتز – آلکن ها – صحبت خواهیم کرد. اگر تا به حال متوجه نشده اید…. واکنش های آلکنی زیادی وجود دارد. همانطور که امیدوارم این پست روشن شود، آلکن ها یک بلوک ساختمانی بسیار متنوع در شیمی آلی هستند.

 


1. اکثریت عظیم واکنش های آلکن، واکنش های جمعی هستند

این پست فرض می کند که شما با این واکنش ها و محصولات آنها آشنا هستید. ما در اینجا قصد نداریم وارد مکانیسم ها یا جزئیات دیگر شویم. نکته این است که یاد بگیریم چگونه این واکنش ها را اعمال کنیم تا در نهایت بتوانیم سنتزهایی را برنامه ریزی کنیم که ما را از یک گروه عملکردی به گروه دیگر می برد. اگر به پیشینه بیشتری در مورد این واکنش ها نیاز دارید این سری از پست های آلکن را بخوانید.

همانطور که قبلاً بارها گفته‌ایم، اکثریت قریب به اتفاق واکنش‌های آلکن در دسته «واکنش‌های افزایشی» قرار می‌گیرند. یعنی ما یک پیوند CC π را می شکنیم و دو پیوند جدید با کربن تشکیل می دهیم. البته پیوندهای جدیدی که تشکیل می شود، گروه عملکردی را که ما ایجاد خواهیم کرد، تعیین می کند. در زیر آن، سطح دومی از جزئیات وجود دارد – «انتخاب منطقه‌ای» و «انتخابی» واکنش، که شما نیز باید با آن آشنا باشید – که متأسفانه در تحلیل تصویر بزرگ ما در این پست تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شود. .

2. واکنش های برش اکسیداتیو آلکن ها

دسته دوم واکنش‌های آلکن «شکاف اکسیداتیو» است که شامل جدا شدن هر دو پیوند CC و تشکیل دو کربونیل جدید است. [C=O] گروه ها. بسته به شرایط، پیوندهای CH مستقیماً به sp متصل می شوند2 کربن های هیبرید شده آلکن نیز می توانند به C-OH اکسید شوند.

واکنش های کلیدی واکنش های افزودن آلکن ها و واکنش های برش اکسیداتیو

3. نقشه ای از افزودن و واکنش های برش اکسیداتیو آلکن ها

برای اهداف سنتز، ما تا حد زیادی بر روی گروه‌های عملکردی جدیدی که در هر مورد ایجاد می‌شوند، تمرکز خواهیم کرد. اگر به تمام واکنش‌های آلکن‌ها نگاه کنید، فرآورده‌ها را رسم کنید و بر اساس گروه‌های عاملی دسته‌بندی کنید، نموداری به‌دست می‌آید که چیزی شبیه به این است:

نقشه واکنش‌های آلکن افزودن و واکنش‌های برش اکسیداتیو با ارائه نمونه‌های محصولات مختلف

خودت را بیازمای

قبل از اینکه برویم و «نقشه واکنش» بزرگ پست‌های قبلی را با این واکنش‌های آلکن به‌روزرسانی کنیم، ارزش آن را دارد که یک لحظه توقف کرده و چند سؤال از خود بپرسید:

  • سه راه برای ساخت الکل چیست؟ انتخاب‌پذیری منطقه‌ای و انتخاب‌پذیری آن‌ها چگونه با هم مقایسه می‌شوند؟
  • واکنش oxymercuration چه مزیتی نسبت به واکنش دیگر برای تشکیل الکل هایی دارد که دارای انتخاب منطقه ای یکسان هستند؟
  • دو روش برای تشکیل آلکیل هالیدهای آلکنی که دارای گزینش ناحیه مخالف هستند چیست؟
  • با استفاده از واکنش‌هایی که قبلاً آموخته‌ایم، چگونه می‌توان دنباله آلکان –> آلکیل هالید –> آلکن –> اپوکسید را انجام داد؟
  • با استفاده از واکنش هایی که قبلاً آموخته ایم، چگونه می توان دنباله آلکان –> آلکیل هالید –> آلکن –> آلکان را به دست آورد؟

پاسخ های خود را در نظرات زیر ارسال کنید!

4. نقشه واکنش ترکیبی: واکنش های آلکن ها و آلکیل هالیدها

در اینجا نقشه واکنش ترکیبی ما تا کنون آمده است (با تعداد من 38 واکنش را شامل می شود!). از ردیابی توالی بین گروه های عملکردی مختلف لذت ببرید! در پست بعدی به بررسی واکنش آلکین ها خواهیم پرداخت.

3-واکنش‌های آلکن‌ها نمودار 38 واکنش در سنتز تبدیل‌های یک صفحه‌ای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *