روندها را بیاموزید – شیمی آلی استاد شوید

این اولین مقاله از سری مقالات گاه به گاه در مورد استراتژی ها و تاکتیک های مفید برای مطالعه شیمی آلی است.

در اینجا یک الگوی کلی برای یک سوال امتحانی کوتاه در شیمی آلی آمده است:

همانطور که شما تغییر می کنید [increase/decrease] متغیر X، شما تغییر می کنید [increase/decrease] متغیر Y. چرا؟

این کمی انتزاعی به نظر می رسد، بنابراین اجازه دهید آن را دقیق تر کنیم.

مثال شماره 1: مثل تو افزایش دادن طول زنجیره یک هیدروکربن، شما افزایش دادن نقطه جوش چرا؟ زیرا مساحت سطح افزایش یافته باعث جذب بیشتر واندروالس بین مولکول ها می شود.

مثال شماره 2: مثل تو افزایش می یابدتعداد گروه های آلکیل متصل به یک کربوکاتیون، شما افزایش دادن ثبات آن چرا؟ زیرا گروه های آلکیل آزاد کننده الکترون هستند و بار مثبت را تثبیت می کنند. [Technically, hyperconjugation provides a much more satisfying answer, but we’ll stick with simple explanations for now].

استادان شیمی آلی توانایی درک روابط بین خواص را بسیار بیشتر از توانایی به خاطر سپردن حقایق چرخشی می دانند و آزمایش های خود را بر اساس آن طراحی می کنند. این یکی از تفاوت های کلیدی بین تحصیل برای ارگو و تحصیل برای فیزیولوژی یا زیست شناسی است. مثلاً اینطور نیست بنابراین مهم است که بدانید که pKآ آب 15.7 است (در مقابل مثلاً 13 یا 17) اما اینطور است بسیار مهم می دانید که اسیدی آن کمتر از اسید استیک و اسیدی تر از استیلن است.

خواهید دید که انواع طرح هایی مانند این را دارد:

1-الکتریسیته

من بسیاری از این نوع چیزها را در آن قرار دادم، زیرا اگر چیزی وجود داشته باشد که 10 سال شیمی آلی در ذهن من نقش بسته است، این قدردانی از اهمیت یادگیری روندها است.

اکنون. در اینجا 10 نمونه کم و بیش تصادفی وجود دارد که از بالای سرم بیرون آوردم:

2- جدول

اینها نمونه های دیگری هستند مفاهیم، یا روابط بین خواص اگر به مشکلات امتحان تمرینی نگاه کنید، سوالاتی را خواهید دید که به این نوع روابط بستگی دارند دوباره و دوباره.

شما باید تا جایی که می توانید نمونه های زیادی از این نوع روابط پیدا کنید. آنها را مانند شراب های خوب جمع آوری کنید و از آنها قدردانی کنید – آنها اسانس های مقطر شیمی آلی هستند و از این مفاهیم ساده تمام پیچیدگی های زیبای این رشته سرچشمه می گیرد. دو دلیل برای اینکه این مهم است: 1) آنها غذای امتحانی عالی هستند، به خصوص برای امتحانات چند گزینه ای 2) دانستن این روابط به شما در حل مشکلاتی که قبلاً هرگز ندیده اید کمک می کند.

یاد آوردن: هر مشکلی که با آن روبرو خواهید شد با هدفی طراحی شده است و یکی از اهداف اصلی مشکلات، آزمایش درک شما از این مفاهیم است. آنها را یاد بگیرید.

نکته پایانی: دانش خود را کمتر شکننده کنید. چگونه؟ اینجا یک راه است. هر نمونه از “افزایش” را در جدول بالا به “کاهش” تغییر دهید و بالعکس. مثال: در حال کاهش جایگزینی در کربوکاتیون کاهش می دهد پایداری کربوکاتیون سعی کنید تا جایی که می توانید به این روابط از زوایای مختلف نگاه کنید. پاکت متغیرها را فشار دهید. آزمایش های فکری انجام دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *