جدول pKa دوست شماست

اهمیت pKآ به نظر من، ارزش های موجود در شیمی آلی را نمی توان بیش از حد تخمین زد. ندانستن pKآ ارزش ها در شیمی آلی مانند نداندن ارزش دست ها در پوکر است. در این طرح، آنیون‌های آلکیل معادل فلاش سلطنتی هستند – آن‌ها پروتون را از هر چیزی که در جدول زیر آن قرار دارد به دست می‌آورند.

چرا pK استآ خیلی مهم؟ زیرا هر هسته دوست بالقوه a است پایه، و بالعکس. اگر واکنشی دارید که به نظر می رسد ممکن است به S مبتلا شویدن2 یا E2، ابتدا به دقت نگاه کنید – آیا احتمال یک واکنش اسید-باز ساده وجود دارد؟ به عنوان مثال، NaOH به اضافه یک آلکیل تیول، R-SH را مصرف کنید. آیا Sن2؟ یا احتمالا E2؟ هر دو نادرست هستند. واکنشی که اتفاق می‌افتد ساده‌ترین واکنش است – deprotonation SH، برای تامین آب و تیول deprotonated.

همچنین، pKآجدول به شما در مورد توانایی ترک گروه می گوید. گروه های خوب خروجی پایگاه های ضعیفی هستند!

اگر مقادیر نسبی pK را نمی دانیدآاز گروه های عملکردی اصلی، شما در این دوره کور خواهید شد. انتظار برخورد با درخت را داشته باشید.

نسخه PDF اکنون در دسترس است (اینجا را کلیک کنید)

برای لیست های کامل تر، مطمئن شوید که Evans و Reich را بررسی کنید. (به هر حال منابع موجود در صفحه رایش را بررسی کنید – فوق العاده است!) خوشا به حال OCD، زیرا آنها زیباترین و کامل ترین منابع وب را تولید می کنند.

جدول pka-از-قویترین-به-ضعیفترین-اسید-شیمی-آلی-مقدمه-نمایش-پایه-های مزدوج

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *