بهترین راه برای گذراندن دو هفته اول خود در شیمی آلی – استاد شیمی آلی

ماچو پیچو (پرو)
ماچو پیچو (اعتبار: ویکی پدیا)

مشاوره در مورد برخی موضوعات در اینترنت می تواند بسیار بد باشد. یکی از مثال هایی که بلافاصله به ذهن می رسد پیدا کردن کار است. چند بار شنیده اید که مردم همان توصیه های خسته قدیمی را می گویند – “شبکه!” “رزومه خود را به روز کنید!” “از رسانه های اجتماعی استفاده کنید!”

یکی دیگر، متأسفم که بگویم، شیمی آلی است. در اینجا یک نمونه اخیر از یک سوال از r/chemistry آورده شده است:

من دانشجو هستم و باید شیمی آلی را به عنوان یکی از پیش نیازها انتخاب کنم. من چند هفته فرصت دارم تا آماده شوم. من به این فکر می کنم که باید روی چه مفاهیمی مهارت داشته باشم/در آن قوی باشم تا بتوانم آماده باشم تا به زمین بخورم و غرق نشوم.”

در اینجا برخی از توصیه های حکیم ارائه شده است:

  • فقط شروع به خواندن کتاب درسی خود کنید
  • برای خود یک مجموعه مولکول فیزیکی تهیه کنید و از آن استفاده کنید.
  • هر روز بخوانید و مکانیسم های خود را تمرین کنید.

شاید بپرسید چه اشکالی دارد؟ آیا همه اینها کارهای خوبی برای انجام دادن نیست؟

بله، البته که هستند. اما توصیه تنبلی است. یکی از رایج ترین مشکلاتی که یک مبتدی در هر زمینه ای دارد این است غرق کردن. “از کجا آغاز کنم؟” یکی از رایج ترین سوالاتی است که در این فصل از سال برای من پیش می آید.

“فقط کتاب درسی را بخوانید” توصیه کافی برای کسی در این شرایط نیست.

می توان تنها با چند دقیقه کار، یک پاسخ 100 برابر مفیدتر ایجاد کرد.

ببینید، گذراندن یک دوره شیمی آلی مانند بالا رفتن از ماچوپیچو است. یک مسیر فرسوده به سمت بالا وجود دارد، و به جز چند استثنا، همه آن را طی می کنند. در سراسر کشور، دوره های شیمی آلی از پیشرفت فصل ها/مفاهیم بسیار مشابهی پیروی می کنند، و شما فقط باید در مسیر باقی بمانید و به صعود ادامه دهید. در 2 یا 3 هفته اول، مهم نیست که در چه کالج یا دانشگاهی تحصیل می کنید، انتظار داشته باشید که موضوعات زیر را ببینید: پیوند شیمیایی، دوقطبی، نیروهای بین مولکولی، رزونانس و شیمی اسید و باز.

با در نظر گرفتن آن، در اینجا لیستی از خاص مهارت هایی برای کسب و مفاهیمی برای یادگیری در چند هفته اول.

  • قادر به تبدیل نمودارهای خطی به فرمول های ساختاری کامل در خواب (و بالعکس) بدون هیچ اشتباهی باشید. حساب برای تمام اتم های H “پنهان” و جفت های تنها. تفسیر نمودارهای خطی یک مهارت است.
  • اصول پیوند شیمیایی (سیگما و پی) را بیاموزید. بتوانید تشخیص دهید که کدام اتم ها sp3، sp2 و sp هیبرید شده اند.
  • یاد بگیرید که چگونه بار رسمی را محاسبه کنید و از الکترونگاتیوی برای شناسایی نواحی غنی از الکترون و الکترون ضعیف یک مولکول («دوقطبی») استفاده کنید. این برای یادگیری واکنش های بعدی ضروری خواهد بود.
  • در مورد 4 نیروی بین مولکولی (یونی، پیوند H، دوقطبی-دوقطبی، پراکندگی) بیاموزید – که عمدتاً نتیجه “دوقطبی ها” هستند، به بالا مراجعه کنید – و بتوانید تشخیص دهید که کدام نیروها در گروه های عملکردی مختلف عمل می کنند. سپس این ها را اعمال کنید. اصول درک روند در نقاط جوش
  • اصول شیمی اسید-باز را بیاموزید و چه چیزی باعث می شود برخی از مولکول ها اسیدهای قوی باشند و برخی دیگر نه – مانند این ویدیوها
  • یاد بگیرید که بتوانید فرم های رزونانس را بین یکدیگر تبدیل کنید و اینکه چه عواملی باعث می شود برخی از فرم های رزونانس نسبت به دیگران پایدارتر باشند. این ویدیوها ممکن است کمک کند

من می توانم بگویم که احتمال بسیار قوی وجود دارد که این مهارت ها در اولین میان ترم شما آزمایش شوند. و پس از آن، فرض می شود که شما این مهارت ها را درک می کنید، زیرا کل بقیه Org 1 و Org 2 بر روی آنها ساخته شده است.

بنابراین اکنون، به جای یک کار مبهم “آماده شدن برای ارگو” – اکنون 6 هدف مطالعه خاص وجود دارد: ترسیم خط، پیوند، بار/دوقطبی، نیروهای بین مولکولی، اسید-باز، و تشدید.

تفرقه بینداز و حکومت کن.

شما نمی توانید در یک روز برای شیمی آلی آماده شوید. اما اگر یک یا دو روز را به هر یک از این موضوعات اختصاص دهید، برای یک یا دو ساعت در روز، در پایان دو هفته، وضعیت خوبی خواهید داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *