مقدمه ای بر واکنش های اسید و باز – استاد شیمی آلی

با پیگیری 4 دسته اصلی از واکنش هایی که در Org 1 با آنها مواجه می شوید، اجازه دهید اولین مورد از آن چهار را بررسی کنیم: واکنش های باز اسیدی.

تمرکز در اینجا در ابتدا درک نیست چرا همه چیز همانطور که آنها انجام می دهند اتفاق می افتد – بعداً اتفاق می افتد. تمرکز اولیه این است که بتوانید تشخیص دهید چی اتفاق می افتد.

درست مانند زمانی که برای اولین بار یک رمان می خوانید یا یک فیلم را تماشا می کنید، تمرکز اصلی شما احتمالاً فقط دنبال کردن داستان است. هنگامی که طرح فیلم را درک کردید، سپس می توانید سطح عمیق تری از تحلیل را با توجه به شخصیت ها، محیط، معنای فیلم و غیره شروع کنید.[Note 1]

“نقشه” یک واکنش شیمیایی اساساً در حال تجزیه و تحلیل است که اوراق قرضه می شکند و که اوراق قرضه تشکیل می شود. بنابراین بیایید به چهار واکنش زیر نگاه کنیم.

قبل از انجام این کار، فرض بر این است که با نمودارهای خط پیوند و هیدروژن های “پنهان” (ضمنی) آشنا هستید – اگر به یک تجدید کننده نیاز دارید، ممکن است این مقاله برای شما مفید باشد. مشاهده پست: هیدروژن های پنهان، جفت های تنها پنهان، شمارنده های پنهان

همچنین فرض بر این است که شما آن را می دانید واکنش دهنده ها ساختارهای سمت چپ (یا بالای) پیکان واکنش هستند، و این محصولات ساختارهای سمت راست پیکان واکنش هستند.

متوجه خواهید شد که آنها ممکن است در سطح بسیار متفاوت به نظر برسند – تمام آن ساختارهای مختلف! – اما نمودار اصلی هر واکنش یکسان است. ما در حال شکستن پیوند H-(اتم) و تشکیل یک پیوند H-(اتم) هستیم. در همان زمان، ما همچنین دو شریک “باقی مانده” را به هم متصل می کنیم تا a نمک، از دو یون با بار مخالف تشکیل شده است.

پیوند n-اسید-باز-با-h-plus-تشکیل-و-شکسته می شود

بیایید به آخرین واکنش با جزئیات بیشتری نگاه کنیم. در اینجا، ما در حال شکستن یک پیوند CH و یک پیوند (یونی) Na-NH2، و تشکیل یک پیوند NH و همچنین یک پیوند (یونی) C-Na هستیم.

n-اسید-باز-واکنش-چهار جزئی-اسید-باز مزدوج-باز و اسید مزدوج

چهار “بازیگر” در این واکنش وجود دارد – همانطور که در آنها وجود دارد هر واکنش اسید-باز – و ما برای همه آنها نام داریم.

  • واکنش دهنده ای که پیوند به H در حال شکستن است همان است اسید.
  • واکنش دهنده ای که در آن پیوند به H در حال تشکیل است پایه
  • محصول زمانی تشکیل می شود که پیوند به H باشد شکسته شده نامیده می شود پایه مزدوج.
  • محصول زمانی تشکیل می شود که پیوند به H باشد شکل گرفت نامیده می شود اسید مزدوج

همچنین می توانیم عکس واکنش قبلی را ترسیم کنیم. این را با دقت نگاه کنید. ما هنوز در حال شکستن پیوند با H و ایجاد پیوند با H هستیم، اما همه چیز را عوض کرده ایم. ما NH و C-Na را می شکنیم و N-Na و CH را تشکیل می دهیم. هنوز هم یک واکنش اسید-باز است.

واکنش-در-جهت-معکوس-چرا-آمین-بعلاوه-استیلید-داده-سدیم-آمید-به اضافه-آلکین- ادامه نمی یابد

فقط یک چیز وجود دارد – آزمایش به ما می گوید که این واکنش به میزان قابل توجهی رخ نمی دهد.

یکی از راه‌های ترکیب هر دو واکنش “به جلو” و “عکوس” استفاده از یک فلش تعادل است.

اگر آن را به این صورت ترسیم کنیم، راه دیگری برای بیان همین نکته این است تعادل به نفع محصول سمت راست است.

مختصر-روش-نمایش-واکنش-به-پیش-مسلط-با-فلش-تعادل-چرا-برخی-واکنش-های-اسید-باز-رویداد-و-دیگر-نباید

جالب هست! بنابراین همه واکنش های اسید-باز به یک اندازه محتمل نیستند. که برخی از سوالات را مطرح می کند.

  • چرا برخی از واکنش های باز اسیدی کار می کنند، اما برخی دیگر نه؟
  • چه عواملی قدرت اسیدها و بازها را تعیین می کند؟
  • چگونه می توانیم تعادل را برای یک واکنش اسید-باز تعیین کنیم؟

وقتی یاد گرفتید واکنش‌های اسید-باز را تشخیص دهید، می‌توانیم به پاسخ به این نوع سؤالات فکر کنیم. ما همچنین می توانیم شروع به فکر کردن در مورد اتهامات (یا بارهای جزئی) روی هر واکنش دهنده، و سپس شروع به تصویر کردن کنید جایی که الکترون ها می روند

برای اسپویلرها، اینجا و اینجا را ببینید.

مقالات مرتبط:

یادداشت

یادداشت 1. تشبیه «شیمی آلی را با یک فیلم مقایسه کنید» از دیوید کلاین در کتاب «شیمی آلی به عنوان زبان دوم» است، کتابی که بسیاری از دانشجویان مقطع کارشناسی آن را مفید دانسته‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *